فونیکس

بررسی و مشخصات فونیکس FX

FX خودرو جدید، مدرن و لوکس

بررسی و مشخصات فونیکس FX

 

چری بزرگترین صادرکننده خودروهای مونتاژ چین است و اکنون با توسعه زیربرندهایی همچون اومودا، جتور و اکسید به دنبال توسعه بازار خود است. جدیدترین محصول از زیربرند تازه تاسیس چری یعنی اومودا هم‌اکنون با نام فونیکس اومودا 5 در حال ورود به بازار ایران است. اومودا 5 در ایران با برند فونیکس عرضه خواهد شد، برندی که به محصولات لوکس چری اختصاص یافته است. از این رو نباید توقع داشت که فونیکس اومودا 5 با قیمتی اقتصادی به دست مصرف کننده برسد.احتمال آمدن فونیکس FX به ایران، در نیمه دوم سال 1402 خواهد بود.

 

 

 

 

طراحی :

فونیکس FX دارای طراحی زیبا، خاص و جوان پسندی میباشد که با نظر سنجی در کشور های مختلف، به این طرح جدید برای کراس اوور خود رسیده است. چری فرم بدنه این محصول جدید را با عنوان «هنر متحرک» توصیف کرده است، که توسط تیم اختصاصی طراحان به سرپرستی استیو هیوم (Steve Hume) شکل گرفته است. خطوط روی بدنه به وضوح شخصیت تهاجمی آن را نشان می‌دهداز این رو میتوان گفت فونیکس FX به طور کلی یک محصول اسپرت است.

 

کابین و امکانات فونیکس FX


سعی شده در طراحی داخلی فونیکس اف ایکس، سادگی بیشتری و از کلید های فیزیکی کمتر استفاده شود. فرمان فونیکس اومودا 5 نیز دی کات است و اندکی به سمت درون متمایل دارد. همچنین هر دو سمت فرمان با انواع دکمه‌های کنترلی مجهز شده است. دارای نمایشگر دوقلوی 12.3 اینچی میباشد. در بخش سیستم اطلاعات و سرگرمی دستیارهای هواوی HiCar، اپل CarPlay و بایدو CarLife دیده می‌شود. همچنین FOWNIX FX ، دارای سیستم نظارت بر هوشیاری راننده است. دارای سیستم صوتی از برند سونی و همچنین نورپردازی داخلی شامل 64 رنگ میباشد.

از جمله دیگر امکانات و تجهیزات فونیکس اومودا 5 می‌توان به :صندلی‌های برقی ردیف جلو به همراه گرمکن، دوربین و سنسور عقب، دوربین 360 درجه، حافظه صندلی راننده، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم جلوگیری از برخورد هنگام تغییر لاین، نگهدارنده بین خطوط، سیستم کمکی حرکت در ترافیک، کروز کنترل تطبیقی، نور بالا اتوماتیک، سنسور تصادف جلو، ترمز اضطراری هوشمند، کنترل پایداری و کنترل کشش، صندوق عقب برقی، تریم چرمی کابین و سانروف اشاره کرد.

سیستم برقی به کار رفته در این خودرو تحت لیسانس بوش آلمان ساخته شده است

 

مشخصات فنی فونیکس FX


موتور :

خودرو فونیکس اف ایکس، مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری TGDI توربوشارژ است، که در مدل‌های دیگر خودرو های تیگو مانند تیگو 8 پرو و .. نیز دیده شده است. حداکثرقدرت این موتور 197 اسب بخار و 290 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که سازنده این موتور کشور اتریش می باشد. البته مشخص نیست که مدیران خودرو FOWNIX FX  را با چه پیشرانه‌ای به بازار عرضه می‌کند اما انتظار داریم که فونیکس اومودا 5 با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر MPi وارد بازار ایران شود. این پیشرانه هم‌اکنون در فونیکس تیگو 7 پرو نیز نصب شده است و در مقایسه با پیشرانه‌های GDi، سازگاری بهتری با بنزین ایران دارد.

گیربکس:

 نیروی پیشرانه از طریق جعبه‌دنده هفت سرعته دوکلاچه (تر) اتوماتیک به محور جلو منتقل می شود. این گیربکس تحت لیسانس کشور اتریش ساخته شده است

چری قصد دارد نسخه های هیبرید و برقی این محصول را نیز در آینده عرضه نماید. فونیکس FX از نیمه دوم سال 2022 وارد بازار چین شده است و شرکت چری نیز برای صادرات آن به کشورهای آسیایی، آمریکای جنوبی، آفریقا و حتی اروپا برنامه‌­ریزی کرده است

رقابا در ایران :


رقیب های جدی FX دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ می باشد، در مقایسه با دیگنیتی پرایم می‌توان گفت که FX برتری نسبی در این مقایسه دارد. اما اگر نسخه بروز شده کراس‌اوور بهمن موتور یعنی دیگنیتی پرستیژ را به عنوان رقیب فونیکس اومودا 5 در نظر بگیریم، شاهد رقابتی سخت در بازار خواهیم بود. در این رقابت دیگنیتی پرستیژ به پیشرانه قدرتمند خود اتکا می‌کند، در حالی که اومودا 5 با امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر خود شناخته می‌شود. از دیگر رقابای این خودرو میتوان به چانگان یونیتی از شرکت سایپا ، هایما 8S  از شرکت ایران خودرو، لاماری ایما از شرکت پارس موتور و اف ام سی T5 از شرکت فردا موتور اشاره کرد

 

بررسی و مشخصات  فونیکس  FX
Telegram
07191007788 09370917444 info@eramkhodro.ir
شرکت ارم خودرو